جذابیت تصویری با انباشتگی رنگها / بررسی تصویرگری شعر «مرغ سرخ پاکوتاه »
نویسنده
چکیده مقاله:
این مقاله چکیده ندارد
منابع مشابه
جذابیت تصویری با انباشتگی رنگها / بررسی تصویرگری شعر «مرغ سرخ پاکوتاه »
پروین دولت آبادی (متوفی 1387 ) از شاعران مشهور ادبیات کودک است. شعر مرغ سرخ پاکوتاه هم از اشعار معروف اوست که سال ها قبل با تصویرگری زنده یاد آراپیک باغداساریان به چاپ رسیده بود. منتقد تصاویر کتاب جدید از خانم پرستو حقی را با کتاب قدیمی مقایسه و به نقاط ضعف تصویرگری جدید اشاره کرده است.
متن کاملمنطق تصویری شعر
در میان عناصر تصویرساز گوناگونی که شاعر با تأمّل و تعمّد برمیگزیند، ترکیب میکند و به کار میبرد، از لحاظ منطقی، روابط معنایی و زیباییشناختی خاصی وجود دارد که بررسی و تجزیه و تحلیل آنها میتواند بیش از پیش ما را در فهم و حتی نقد و تصحیح متون یاری نماید. وجود این پیوندها در میان این عناصر، موجب پیدایی اشکال خطی و هندسی خاصی در تصاویر شعری میشودکه توجه به آنها ظرایف، دقایق و لطایف فنّی و معنیش...
متن کاملناسازواری تصویری در شعر سیاسی نزار قبانی
ناسازواری تصویری، تکنیکی است مبتنی بر بیان تناقضی فراگیر در سرتاسر اثر، بین دو تصویر متقابل از شرایط معاصر و یا بین برخی از دادههای میراثی و برخی اوضاع معاصر. شاعر با بهرهگیری از چنین شگردی، گاه برای بیان اندیشههای درونیاش، به سخن گفتن در لفافه گرایش پیدا میکند.شاعر در ناسازواری تصویری مبتنی بر دوسویه معاصر، با ایجاد ارتباط میان ناسازههای موجود در یک قصیده، ناهمخوانی بین شرایط فعلی و وضعی...
متن کاملکارکردهای هنری و تصویری حروف در شعر (با تاکید بر شعر خاقانی )
شاعر برای انتقال عاطفه به مخاطب، زبان خود را به طرق گوناگون تقویت می کند. ایجاد خلاقیت و نوآوری با ابداع تصاویر تازه، ورود به عرصه های گوناگون خیال و ... از ویژگی های شاعران خلاق در راستای تقویت زبان ادبی خود و ایجاد سبک شخصی است. در این راستا خاقانی از تمهیدات مختلفی بهره برده که هیات فیزیکی و شنیداری، جنبه های معنایی، ابجدی و دیگر ویژگی های حروف، از جمله ی آنهاست. این موضوع موجب برقراری ارتبا...
متن کاملردیف و نسبت آن با تصویرگری (پژوهشی در شعر کمالالدین اسماعیل اصفهانی)
ردیف از عناصر اصلی موسیقی شعر است. آنگونه که پیداست، نمیتوان ردیف را در حوزة علوم بلاغی دانست و آن را به عنوان یکی از عوامل تصویرساز مطالعه کرد، اما دقت در دیوان شاعران قرن ششم و هفتم نشان میدهد که ردیف، به ویژه ردیف غیرفعلی، در آفرینش صور خیال از راه هدایت ذهن شاعر به لایههای معینی از تصاویر، نقش کلیدی دارد. خاقانی، ابوالفرج رونی و کمالالدین اسماعیل اصفهانی بیش از دیگران به گسترش حوزة تصا...
متن کاملردیف و نسبت آن با تصویرگری (پژوهشی در شعر کمال الدین اسماعیل اصفهانی)
ردیف از عناصر اصلی موسیقی شعر است. آن گونه که پیداست، نمی توان ردیف را در حوزة علوم بلاغی دانست و آن را به عنوان یکی از عوامل تصویرساز مطالعه کرد، اما دقت در دیوان شاعران قرن ششم و هفتم نشان می دهد که ردیف، به ویژه ردیف غیرفعلی، در آفرینش صور خیال از راه هدایت ذهن شاعر به لایه های معینی از تصاویر، نقش کلیدی دارد. خاقانی، ابوالفرج رونی و کمال الدین اسماعیل اصفهانی بیش از دیگران به گسترش حوزة تصا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره None
صفحات 95- 100
تاریخ انتشار 2015-07
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023